Mijn eerste reis maakte ik in 1999, op de Marneborg, een 9000-tonner van Wagenborg. De Marneborg vervoerde rollen papier van Kotka en Kemi (Finland ) naar Philadelphia. Aan boord schreef ik het boekje de Leerling.
Enlarge
Michiganborg - 2000
Na vier maanden werd ik van boord gestuurd. De bemanning was niet gewend aan vrouwen. Tien dagen verbleef ik in een hotel in Philadelphia, wachtend op de Michiganborg. Hier verbleef ik twee maanden. In Kotka ontmoette ik de scheepsagent Pekka, die later een rol zou krijgen in Zwarte Zee.
Enlarge
Roerborg - 2001
Zes maanden liep ik stage op de Roerborg, waarna ik op dit zelfde schip mijn eerste gage verdiende als 3e machinist. De reis ging van Rotterdam naar het Caribische gebied en terug. Een rondreis duurde zes weken. Mijn belevenissen stuurde ik in verhaalvorm naar de Schuttevaer.
Enlarge
Assi Scanlink - 2002
Op de Assi Scanlink was ik 3e machinist. Het zusterschip Assi Eurolink zonk in 2003
Enlarge
Rhoneborg - 2003
Ik mocht als 4e machinist naar de MSC Java, een 20.000-tonner. Wagenborg had het schip gekocht van Vroon. De MSC Java voer tussen Fremantle, Singapore, Laem Chabang en Jakarta heen en weer. Aan boord ontmoette ik fitter Boris, over wie ik mijn debuut schreef: RUS.
Enlarge
Roerborg - 2003
De Roerborg heet nu MSC Maghreb en ik ben 2e wtk. Dit schip bevoer de Middellandse Zee en aan boord liep ik stuurman Sergei tegen het lijf. Over hem gaat mijn roman Zwarte Zee.
Enlarge
De Prinsendam - 2004
Om andere ervaringen op te doen nam ik ontslag bij Wagenborg en monsterde aan op de Prinsendam, een passagiersschip uit 1988 van de Holland-Amerika-Lijn. Hier raakte ik bevriend met Helena, een Russische pianiste. Zij figureert in RUS.
Enlarge
Arca - 2004
In de zomermaanden werkte ik tussen Katwijkers op de Arca. De Arca is een oliebestrijdingsvaartuig van Rijkswaterstaat.
Enlarge
Elisabeth - 2004
Ik werk als tweede machinist op de containerfeeder Elisabeth van Holwerda.
Enlarge
Provider - 2005
De kabellegger Provider van Allseas was oorspronkelijk voor een Russische eigenaar gebouwd. Er stonden onverwoestbare machines in en alle opschriften en handleidingen waren...in het Russisch! De Provider werd in 2005 op de werf van Santander omgebouwd tot trencher en werd vernoemd naar de wild-west...
Enlarge
Volvox Hollandia - 2005
Met de Volvox Hollandia, een baggerschip uit 1971 van van Oord brachten we de rivier van Buenaventura, Colombia, op diepte. Er hing wel eens een lijk in de zuigkop. We voeren via het Panamakanaal naar Willemstad op Curacao, waar we een maand lang stillagen voor reparatiewerkzaamheden.
Enlarge
Enforcer - 2005
Met de Enforcer van JR Shipping aan de kade van Gdynia, Polen. Aan boord werkte ik met de Rus Vladimir. In mijn roman Zwarte Zee is Roos met hem getrouwd.
Enlarge
Maersk Roscoff - 2005
De Maersk Roscoff van JR Shipping bracht me voor het eerst in Sint Petersburg. Mijn husky Boris maakte zijn eerste zeereis. Het kampvuur op de rotsen van Gibraltar in Zwarte Zee is geïnspireerd door een wandeling in de Finse natuur met de kapitein van de Maersk Roscoff.
Enlarge
Eldorado - 2006
Voer van Rotterdam naar Dublin met containers (en sigaretten). Husky Boris had toestemming om de Ierse wateren te bevaren, maar kreeg in Dublin geen poot aan wal.
Enlarge
Stella Prima - 2006
De Stella Prima van Kahn Scheepvaart vervoerde zware stukken van Indonesië naar Australie. Dit schip is de Proxima Centauri uit het eerste deel van Zeevrouw. Ik was tweede machinist.
Enlarge
My little violet - 2007
De luxe jachten My little violet, Perfect Persuasure en Meduse met hun bemanningen stonden model voor Onder de Sterren in Zeevrouw
Enlarge
Perfect Persuasion - 2007
Een jacht van Australische makelij en eigendom van een sjeik. Lengte: 45 meter. Mijn eerste reis als hoofdmachinist.
Enlarge
Meduse - 2008
Wij lagen toen voornamelijk stil op de Mississippi bij New Orleans tijdens mardi-gras. Hier liep ik Steven Spielberg tegen het lijf.
Enlarge
MNO Zeezand - 2009
Omdat ik hondje Boris miste zocht ik werk dat dichter bij huis lag. Hier ontmoette ik voornamelijk Noord-Hollanders.
Enlarge
Coastal Enterprise - 2010
De Coastal Enterprise van Acta Marine is aan boord gevaren van het afzinkbare schip Falcon. Samen met de DMS Globe, de Coastal Enterprise en de Janne hebben ze eindbestemming Sachalin voor een pijleidingproject.
Enlarge
Abis Belfast - 2010
We vervoerden voornamelijk windmolens tussen havens rond de Middellandse Zee.
Enlarge
Texel - 2010
Op de Texel van Kustvaart Harlingen voeren échte zeelui die wel een borrel lustten. Er waren een hond aan boord en dertien tropische vogels.
Enlarge
Flintercape - 2011
Wij voeren met containers tussen Rotterdam en Zweden. Mijn belevenissen op dit schip staan model voor de Pleasure Craft Carrier uit Zeevrouw
View
Schuttevaer
“Hoe komt het, dat de zeevaart zoveel meer schrijvers oplevert dan de binnenvaart?”
View
Noordhollands Dagblad
Recensie 3 juni 2009, Boek van de dag.
View
Liemers Viezier
Recensie 12 augustus 2009, Jaloezie
View
Spaansen
Hoofdmachinist MNO schrijft boek.
View
OBA Live
Als enige vrouw maandenlang leven tussen ruige mannen en ronkende machines. Voor Fleur van der Laan is dat het ultieme vrijheidsgevoel.
View
Zij heeft Flair!
Interview in het blad Flair
View
Interview in ESTA
“Ze noemen me de halve Russin”
View
BNN Today
Beluister de uitzending. (12:20)
View
Interview in de Lekstreek
Fleur van der Laan uit Schoonhoven volgde als één van de weinige vrouwen de opleiding tot maritiem officier aan de Hogere Zeevaartschool in Rotterdam...
View
Prospekt, tijdschrift voor Rusland
“Beweging en verandering, dat is leven!”, zegt Roos over het zeevarend bestaan.
View
Interview in Nobiles Magazine
Ze was broodbakker, etser én naaktmodel, maar droomde als klein meisje al van varen....